V máji
– tomto prekrásnom mesiaci zasvätenom Panne Márii, kedy sa prebúdza príroda zo
svojho zimného spánku – bolo v minulosti v našej farnosti množstvo
sviatkov, ktoré stmeľovali farnosť.
Sviatok Božieho Tela
Okrem
tradičných litánií k úcte Panny Márie spievaných pred omšou, sa ľudia
stretávali aj pri ďalších slávnostiach, ktoré mali svoje tradície a ustálený
poriadok. Dnes, keď si nevieme nájsť čas, aby sme si vypočuli zaujímajú
prednášku, alebo okrem nedele, aspoň raz v týždni sa zúčastnili na svätej
omši, môžeme len žasnúť, koľko času trávili spoločne pri modlitbách, či
oslavách a slávnostných sprievodoch. Nechce sa mi veriť, že by boli
s časom na tom lepšie ako my. Rovnako strávili celý deň v práci (i
keď odlišnej), mali svoje domáce povinnosti, no farnosť žila oveľa duchovnejším
životom. Veď posúďte sami.
3. máj - Sviatok sv. Filipa a Jakuba,
mladšieho, patrónov kostola – hody
Hody
– to je sviatok patróna farského kostola. U nás v Rači máme dvoch. Preto
sa o Račanoch zvyklo hovorievať, že majú nielen Jakuba, ale aj „filipa“,
že sú teda nielen múdri, ale aj šikovní.
Od vzniku nášho farského
kostola evidujeme v jeho histórii zasvätenie viacerým patrónom – Všetkým
svätým i Panne Márii. Zasvätenie dnešným patrónom - apoštolom svätým Filipovi
a Jakubovi - sa uskutočnilo 1. mája 1844, kedy sa podľa vtedajšieho
cirkevného kalendára oslavoval sviatok týchto apoštolov. V tento deň bol
totiž v Ríme v 6. storočí postavený kostol „Svätých dvanástich
apoštolov“ a neskôr doň boli v ten istý deň prenesené ostatky sv.
apoštolov Filipa (z Carihradu) a Jakuba (z Carihradu alebo Jeruzalema).
Hody
sa slávili v nedeľu po sviatku sv. apoštolov Filipa a Jakuba. Podľa nového
liturgického kalendára sviatok týchto apoštolov pripadá na 3. mája. Vďaka
„oslavám“ svetského sviatku práce sa cirkevná hodová tradícia v Rači
takmer vytratila a dnešné hody sú žiaľ, viac „pohanským“, ako kresťanským
sviatkom.
Pôvodne
mal tento sviatok celkom iný charakter. Na hody sa farnosť osobitne
pripravovala. Upratovali sa domy, dvory, ulice. No upratovalo sa aj „vo
vnútri“. V sobotu sa konala spoločná spoveď, po nej sa upratal a vyzdobil
kvetmi a zelenými girlandami so stuhami kostol a priestranstvo pred ním.
Nedeľné ráno sa začínalo vyhrávaním dychovky, ktorá potom asistovala aj pri
svätej omši. Slávnostná svätá omša sa konala vo farskom kostole za prítomnosti celej
farnosti, hlavne jej mužskej časti. Ženy, tie väčšinou chodievali v tento
deň na „malú“, a potom chystali obed pre celú rodinu a početných hostí.
Ľudia
sa obliekli do tradičných slávnostných krojov. Členovia všetkých spolkov zasa
do svojich rovnošiat. Títo si priniesli do kostola aj svoje spolkové zástavy.
Okrem nich sa na „hrubej omši“ zúčastňovali aj významní rodáci, hostia a celé
zastupiteľstvo na čele s richtárom (dnešným starostom). Pred oltárom Sv. Jána
Nepomuckého boli pre nich vyhradené miesta v predných laviciach. Popoludní
boli v kostole litánie. Až po nich sa začala svetská slávnosť. Na jej
začiatku sa konal futbalový zápas. Neskôr sa k nemu pridali aj cyklistické
preteky. Po športových podujatiach sa všetci obyvatelia Rače stretli na dnešnej
Detvianskej ulici, kde boli rozostavané stánky s hodovými atrakciami.
Slávnosť sa končila hodovými zábavami.
Svätý Filip, apoštol a mučeník
Význam
jeho mena možno odvodiť z gréckych slov „philos + hipos“ t. j. milovník
koní. Žil v 1. storočí po Kristovi a zomrel okolo roku 62.
Pochádzal
z galilejskej Betsaidy a patril medzi prvých učeníkov, ktorých si povolal
Pán Ježiš. Zanechal svoju rodinu i domov a nasledoval Majstra. Rozprával o Ňom
aj Natanaelovi (neskoršie apoštol Bartolomej), ktorého si Pán tiež povolal. Z
evanjelia podľa Jána ďalej vieme, že práve na Filipa sa obrátil Pán Ježiš s
prosbou, nech zoženie pokrm pre viac ako 5000 ľudí, hoci vedel, že spraví
zázrak a všetkých nasýti. Pri poslednej večeri, keď sa Pán Ježiš lúčil s
apoštolmi, ho Filip poprosil, aby im ukázal Otca. Vtedy mu Pán - skoro až
vyčítavo - povedal: „Filip, toľký čas som s vami a nepoznáš ma?! Kto vidí mňa,
vidí Otca.“
Po
nanebovstúpení Pána Ježiša svätý Filip hlásal radostnú zvesť v Malej Ázii, v
časti nazývanej Frýgia (dnešné stredozápadné Turecko). Zomrel mučeníckou smrťou
a je pochovaný v meste Hierapolis.
Svätý
Filip býva znázorňovaný s krížom v ruke na znak svojej mučeníckej smrti.
Apoštol Jakub mladší
Jeho meno pochádza z
hebrejského jazyka a znamená „Jakagóbh“ - druhorodený, „držiaci sa za
nohu“ alebo „Jaaqob“ - „Boh ochraňuje“. Žil taktiež v 1. storočí po
Kristovi a zomrel asi v rovnakom roku ako svätý Filip.
Podľa viacerých prameňov bol apoštol
Jakub synom Alfeja a Márie, ktorá mohla byť sestrou Panny Márie alebo sestrou
jej ženícha svätého Jozefa. Mal brata Júdu Tadeáša, ktorý sa tiež stal učeníkom
Pána Ježiša. Obaja bratia boli teda Jeho blízkymi pokrvnými. Svätý Jakub mladší
bol svedkom zmŕtvychvstania i nanebovstúpenia Pána. V začiatkoch kresťanstva si
ho veriaci ctili hlavne pre jeho spravodlivosť, skromnosť a nábožnosť. Aj preto
bol zvolený za prvého jeruzalemského biskupa a okolo roku 50 zvolal prvý
jeruzalemský koncil. Podľa tradície je autorom listu, ktorý má meno po ňom.
Svätý Pavol o ňom hovorí ako o „opore Cirkvi“. Zomrel mučeníckou smrťou, no
predtým, ako ho umučili, pred všetkými vyhlásil, že Kristus je Božím Synom.
Potom ho ukameňovali a ktosi ho udrel tkáčskou palicou tak, že dokonal. Jeho
pozostatky boli uložené v jeruzalemskom chráme a časť z nich sa preniesla do
Ríma, do chrámu Svätých apoštolov.
V
umení býva apoštol Jakub mladší zobrazený ako biskup, častejšie však s tkáčskou
palicou.
4. máj - Sviatok sv. Floriána – sviatok
račianskej farnosti
Svätý
Florián bol rímskym plukovníkom v meste Lauriacum blízko terajšieho Linca.
V roku 303 ho cisár Dioklecián zbavil úradu, lebo sa nechcel klaňať cudzím
modlám. Neskôr ho nechal potupne zbiť a mučiť a napokon ho popravil zhodením do
rieky Enže.
Svätého
Floriána mali obyvatelia Rače vo veľkej úcte. Z histórie našej obce vieme,
že Raču viackrát postihli veľké požiare. Pri jednom z nich v roku
1732 zhorelo 93 domov a zahynulo 7 obyvateľov. Oheň sa vraj zastavil
na mieste, kde dnes stojí socha svätého Floriána (ul. Pri vinohradoch). V „prevencii“
pred požiarmi sa obec zaviazala uctievať tohto svätca, aby osobitným príhovorom
uchránil Raču pred požiarom.
V tento
deň sa konala vo farskom kostole svätá omša „pod vyložením“ najsvätejšej
Sviatosti Oltárnej za prítomnosti členov hasičského spolku v slávnostných
uniformách. Počas omše kňaz posvätil spolkovú zástavu. Po omši sa vydala
procesia za sprievodu hasičskej dychovky ku soche svätého Floriána. Pred sochou
sa konala krátka pobožnosť a procesia sa ukončila požehnaním vo farskom
kostole.
16. mája – sviatok Sv. Jána Nepomuckého
Socha
tohto svätca (ktorá donedávna stála „odložená“ pri stene farského kostola
a v súčasnosti sa reštauruje), stávala kedysi na hlavnom námestí
(dnes Námestie A. Hlinku). Cez námestie pretekal potok a sochy tohto svätca sa
z úcty k jeho mučeníckej smrti zvyčajne stavali v blízkosti vodných
tokov, alebo na mostoch nad nimi. Na vigíliu, večer pred sviatkom sv. Jána
Nepomuckého sa konala pobožnosť pri soche sv. Jána s následným
požehnaním v Erdödyovskej kaplnke (na mieste dnešného Obecného domu). Na
sviatok sv. Jána sa vo farskom kostole konala svätá omša „pod vyložením
Najsvätejšej sviatosti Oltárnej“ pri bočnom oltári sv. Jána Nepomuckého,
po ktorej nasledovala procesia k soche sv. Jána. Po krátkej
pobožnosti sa sprievod vrátil do farského kostola, kde bola slávnosť ukončená
požehnaním.
Krížové dni
Tri
prosebné dni (pondelok, utorok a streda) pred sviatkom Nanebovstúpenia Pána sa
slávili ako krížové, alebo prosebné dni. Svoje meno dostali od toho, že pri
procesiách v tieto dni sa na čele sprievodu niesol kríž, akoby sám
Kristus, prostredníctvom ktorého môžeme dúfať vo vypočutie našich modlitieb,
viedol sprievod. Krížové dni zaviedol v roku 468 sv. Mamertus,
viennsky biskup. V tom čase postihli Francúzsko veľké pohromy -
zemetrasenia, nákazy, veľká drahota a hlad. Sv. Mamertus bol presvedčený,
že je to trest Boží a domnieval sa, že odvrátiť toto zlo je možné len prosbami
k Otcovi milosrdenstva, ktorý nikdy nezavrhuje prosby kajúcnikov. Prosebné
dni sa rýchlo rozšírili a od roku 804 boli zavedené v hlavnom meste
kresťanstva – Ríme pápežom Levom I.
U nás
v Rači sa v tieto dni konali procesie na tri rozličné miesta.
V pondelok, po rannej svätej omši sa konala procesia s krížom na
cintorín ku kaplnke najsvätejšej Trojice, ktorá stála pri hlavnej ceste
z Bratislavy do Svätého Jura. Po modlitbách pri kaplnke sa sprievod vrátil
do kostola, kde sa pobožnosť ukončila požehnaním. V utorok sa sprievod
s krížom vydal ku kaplnke svätej Anny, ktorá dodnes stojí na konci ulice
Pri vinohradoch (na „Dolnom konci“). V stredu sa na úvod obradov išlo
s krížom ku Erdödyovskej kaplnke, kde sa konala svätá omša a modlitby.
Sprievod sa potom vrátil do farského kostola, kde sa Krížové dni ukončili
slávnostným spevom „Teba Boha chválime“ a požehnaním.
Sviatok Božieho Tela
Tento sviatok – zasvätený úcte Oltárnej sviatosti (Najsvätejšieho tela a krvi Kristovej) - bol zavedený v roku 1246. Ak bola Veľká Noc skoro, aj tento sviatok sa slávil v máji (slávi sa v druhý štvrtok po Turícach – Zoslaní Ducha Svätého). Spočiatku nadväzoval na starodávny zvyk brať so sebou eucharistický chlieb ako záruku ochrany pred nebezpečenstvom. Sviatok bol uznaný pápežom Urbanom IV., ale jeho oslava sa konala iba vo vnútri kostola. Až pápež Ján XXII. nariadil, aby sa v tento sviatok niesla Oltárna sviatosť ulicami.
V Rači
sa na sviatok Božieho Tela pripravovala celá farnosť. Ulice, po ktorých kráčal
sprievod boli vyzametané a posypané materinou dúškou, domy upratané a
vyzdobené kvetmi, obrazmi a sochami Božského Srdca Ježišovho. Dievčatá a ženy
zbierali lupienky kvetov a mládenci vyzdobovali domy a oltáre zelenými
vetvičkami. Sprievod mal svoj ustálený poriadok. Vo Farskom vestníku
z roku 1929 sa píše, že „napred išli v dvojrade školské deti, potom
mládenci a muži, za nimi dievčatá a ženy, v prostriedku kráčali orli (členovia
spolku), potom nasledovala socha Božského srdca, za ňou kresťanskí robotníci,
potom prápor Božského srdca, remeselnícka jednota, ruženčiarsky spolok,
hasičský zbor, socha Lurdskej Panny Márie, za touto išla hudba, nasledovaná
mariánskou družinou, za nimi kráčali prvoprijímajúce dievčatká, ktoré sypali
lupienky kvetov pred Najsvätejšiu oltárnu sviatosť. Oltáre boli na štyroch
miestach – u pána revírnika, pri soche sv. Floriána, v kaplnke sv. Anny
na konci ul. Pri vinohradoch a pri soche sv. Jána Nepomuckého“.
Všetky
spolky niesli v sprievode svoje zástavy a okrem toho vybraní mládenci a
muži niesli kostolné zástavy, sochu Božského Srdca a samozrejme baldachýn. Na
poriadok a organizáciu sprievodu dohliadala usporiadateľská služba, ktorú
tvorili dobrovoľní členovia spolku legionárov a hasičov.
Mária
Hatalová
Fotografie:
z archívu Ľ. Havloviča
Rada som si prečítala a súčasne spomenula na viaceré zážitky z detských rokov, aj keď som ich neprežívala tu, v Rači. Naozaj bolo voľakedy viac miestnych zvykov, tradícií a ich prejavov. A mali - zdá sa - širší a hlbší rozmer prežívania. Máš pravdu, Marika, nemali by sme kráčať len po povrchu udalostí. Majú ony hlbší zmysel aj poslanie. A to platí v každej dobe. Čo sa robí "so srdcom a pre srdce, či srdcia iných" je cennejšie aj potrebnejšie. Srdečne pozdravujem a ďakujem za zaujímavé čítanie. D.Luknárová
OdpovedaťOdstrániť